Домашня зарядна станція: як підключати електромобіль вдома
Електрогід

Домашня зарядна станція: як підключати електромобіль вдома

Дата:20.12.2022

Розбираємось з домашнім заряджанням електромобіля та чому варто встановлювати зарядну станцію вдома.

Зміст:

Розвиток електромобільного напрямку в Україні йде семимильними кроками, тож на середину осені 2022 року налічується 43 854 електромобілів у країні. Переважна більшість власників розуміють вигоду домашнього заряджання електромобіля, як більш безпечного для акумулятора, так і більш приємного за вартістю. Але питання встановлення домашньої станції поки що залишається не до кінця зрозумілим. Тож давайте подивимось на плюси та мінуси усіх варіантів.

Вартість електроенергії в Україні зараз складає 1,68 грн за кіловат*годин, тож за зарядку батареї в 48 кВт*год потрібно буде сплатити 80,64 грн і отримати приблизно 250 км запасу ходу. А якщо заряджати уночі за нічним тарифом (0,84 грн), то це вийде ще дешевше – 40,32 грн. Тож вигода такої зарядки не залишає сумнівів. А ось швидкість все ще під питанням.

Вибір типу домашньої зарядки

Існує декілька різних типів зарядок для домашнього використання. Усі вони, найчастіше, базуються на живленні від змінного струму, який дбайливо ставиться до батареї електромобіля. Тому цей варіант завжди найкращий для регулярної зарядки акумулятора. Вибір вже буде залежати від спроможності заведеної в будинок мережі, можливостей і бажання самого власника. 

Level 1 – найпростіша розетка на 220-230 Вольт, до якої підключають електромобіль за допомогою спеціального кабелю, який зазвичай йде в комплекті з електромобілем. Насправді це окремий мобільний пристрій, який оснащений всіма потрібними захисними пристроями.

Таким засобом можна живити електромобіль біля 3,5 кВт на годину, тобто мережа буде видавати силу струму не більше 16А. Чим мережа старіша, тим нижчою буде потужність. І якщо порахувати, то наприклад акумулятор на 36 кВт\год буде заряджатися близько 12 годин. Якщо маршрут на день складає не більше 100 км, то за ніч реально підзарядитись та рушити у дорогу, а повністю заряджати акумулятор вже у вільні дні.  

Підключення до звичайної мережі все ж таки потребує окремо виведеного кабелю на лічильник, який не буде залежати від основної лінії вашого дому або квартири, і буде мати окремий автомат з пристроєм для захисту. І обов’язковою вимогою буде наявність заземлення. Не уявного, як в багатьох старих будинках, а реального. Це захистить від можливих уражень струмом та гарантія підключення електромобіля, інакше система просто заблокує і заряд не буде передаватись до акумулятора. 

Level 2 – це вже окрема спеціальна трьохфазна розетка з силою струму 16-32А. Від такої силової розетки автомобіль буде здатний отримувати до 11-22 кВт на годину в залежності від мережі та самого електромобіля. І таким чином можна прискорити зарядку, що в середньому складає 6-10 годин до повного заряду в залежності від ємності акумулятора. Тож за ніч машина зможе підзарядитись повністю. 

Підключення станції потребує дозволу від постачальника електроенергії, виведення окремого потужного кабелю та додавання запобіжних пристроїв та автоматів більшої потужності на лічильнику. Ну і, звичайно, треба пам’ятати про те, що в Україні існують обмеження на максимальне навантаження на кожного споживача (РЕМ). Зазвичай постачальник обмежує потужність 10 кВт на будинок. І це треба враховувати.

Головним мінусом такої зарядки буде не тільки морока з купівлею усіх складових, домовленістю з провайдером, але й те, що під час коливань енергії в мережі може вибити зарядку і вона просто зупиниться. Ви можете це навіть не помітити, дізнавшись про це вранці, що стане дуже неприємним сюрпризом.

Домашня зарядна станція – це третій і більш професійний підхід. Замовити таку станцію можна у виробників, таких як ECOFACTOR. Це пристрій, якій підключається до трьохфазної мережі з виділеним автоматом на лічильнику і з силою струму не менше 32А, але не вимагає додаткових захисних запобіжників, бо все це вже вмонтовано у сам корпус компактної зарядної станції. Станція може комплектуватись кабелем, або він може йти окремо. 

Така станція має потужність від 7 кВт до 22 кВт, тобто на що спроможна мережа та сам автомобіль. Іноді достатньо трьох годин, щоб поповнити запас ходу електромобіля з 10% до 80%. Так Nissan Leaf потребує лише 7 кВт, а ось Tesla для європейського ринку здатна заряджатись від 22 кВт, як і більшість європейських електромобілів. Тож звертайте увагу на потреби самого електромобіля.

До того ж такий пристрій має змогу регулювати подачу енергії і не залишить ані автомобіль, ані ваш дім без стабільної потужності. Ну і власник може підключити його до мережі станцій та заробляти на ньому, або надавати можливість підключатись до нього іншим. Можна назвати ще багато переваг, включаючи і можливість повертати надлишкову енергію в мережу дома вже від автомобіля, що сьогодні має величезне значення. Але таку функцію повинен підтримувати автомобіль і сама станція.

Процедура підключення

Незалежно від типу обраного підключення, буде це трьохфазна розетка або домашня станція для зарядки електромобіля, вам доведеться зробити кроки по організації підключення та монтажу виділеної лінії, що найкраще підходить для живлення такого потужного пристрою, як автомобіль. На складність, строки та вартість вплинуть характеристики та стан електричної мережі у будинку.

Кроки для підключення домашньої зарядної станції:

  • перевірка заведеної мережі на потужність, об’єми споживання, наявність заземлення (робить електрик, або позначено в документації будинку);
  • домовитись з постачальником електромережі (наприклад DTEK або місцеві постачальники) про збільшення споживання та проведення виділеної лінії та підключення потужної мережі (заведення трьох фаз, якщо в будинку одна фаза); 
  • замовити за необхідністю саму станцію (ECOFACTOR або інші виробники) або придбати усі складові (кабель, “автомат”, стабілізатор, комутатор);
  • знайти професійних монтажників або компанію, які працюють з високовольтними мережами та можуть прокласти кабелі (це може бути сам DTEK, або професійні спеціалізовані компанії), встановити необхідні для безпеки пристрої та підключити розетку, чи зарядну станцію.

Процедура встановлення розетки для електромобіля зрозуміла і вимагає подолання бюрократичних процедур і подання великого пакету документів. Складність буде залежати від стану та потужності електромережі в будинку.

В нових сучасних будинках з площею більше 100 квадратних метрів проводять трьохфазну мережу за замовчуванням. Тож в такому випадку потрібно узгодження з ДТЕК або постачальником електрики на підключення підвищеної потужності. Адже споживання при підключені електромобіля збільшиться, як і навантаження на електромережу.

Подаємо документи до міськслужби або іншої обслуговуючої компанії:

  • паспорт;
  • документи, що підтверджують право власності на будинок\квартиру;
  • план електропроводки в приміщенні: якщо будинок тільки побудовано, то такий документ можуть і не просити, адже він ще може змінюватися під час виконання внутрішніх робіт.

Процедура заміни живлення з однофазної на трьохфазну мережу буде більш складною і залежить від стану самої електропроводки. Пакет документів такий самий, але план електрики буде обов’язковим. 

Такі бюрократичні процедури насправді робляться для загальної безпеки та контролю розподілу навантаження на лінії живлення в цілому. Представники контрольних організацій перед збільшенням навантаження повинні засвідчитись у справності наявної електропроводки. Якщо вона виявиться занадто старою, то служби відмовлять у збільшені потужності, а навіть можуть скоротити наявне навантаження. І в такому випадку потрібно буде повністю змінювати проводку. Найкраще спробувати домовитись про те, щоб разом з переведенням нової електромережі, зробити все під трьохфазне і заводити його відразу. Нажаль у більшості випадків представники енергомереж відмовляють у таких паралельних роботах і доводиться робити зайві кроки та узгоджувати мережу під підвищення фаз вже після монтажу. 

Не варто забувати, що проводити роботи з високовольтними мережами повинні професіонали – монтажники з міськелектрослужби чи іншої обслуговуючої компанії, які мають відповідні сертифікати. Після монтажу знову викликають представників міської служби для перевірки та остаточного узгодження перед підключенням. І ці кроки стосуються, як проведення простої трьохфазної розетки, так і підключення домашньої станції.

Домашня зарядна станція: як підключати електромобіль вдома

Потрібно з розумом підходити до вибору самої домашньої зарядної станції. Тут економія не на користь. Не женіться за саморобними або китайськими пропозиціями, яких на ринку багато. Тим паче, що сьогодні український ринок має професійних виробників, в які входить і ECOFACTOR. Вони гарантують дійсно гідні, надійні, перевірені часом варіанти. Деякі імпортери та дилери автомобільних брендів пропонують станції від офіційних виробників електромобілей. Тоді можна замовляти такі станції в салонах. 

Надійність та безпека домашньої станції для електромобіля особливо важлива, коли плануєте використовувати функцію зворотної дії: тобто автомобіль передає надлишкову енергію та починає живити сам будинок під час відключення світла. Варто не забувати засвідчитись у тому, що автомобіль підтримує таку функцію. Тож досконально дізнатись технічні дані електромобіля не менш важливо.

Про автора

Єршова Олександра

Редактор медіа-контенту

Журналіст автомобільних видань з досвідом роботи більше 10 років, активний учасник європейського електромобільного руху. Вважає, що технології можуть працювати на користь екології.