В Україні з’явиться вітчизняна електрична вантажівка: якою вона буде, та у яку ціну обійдеться українцям
Про характеристики, ціну і особливості комерційного електромобіля CoolOn
Зміст:
Криворізька компанія Murmuration Technology, відома завдяки розробці електричного автобуса «Мурмуресла», зайнялася новим проектом — українського електричного комерційного транспорту CoolOn. На час карантину робота частково припинена, але за умови послаблення заходів першу серійну вантажівку можна буде купити вже у кінці року або навіть восені 2020 року. Про стан проекту розповів керівник компанії — Віталій Бризгалов у своєму Facebook.
Історія Murmuration Technology почалася у 2014 році — складному і кризовому для нашої країни. Група інженерів-ентузіастів з Кривого Рогу на волонтерській основі ремонтувала електроніку для армії і розробляла дрони. На цьому не зупинилися, з’явилися нові ідеї, ресурси і пропозиції. Перший серйозний комерційний проект з’явився у 2018 році — це був електричний мікроавтобус «Мурмуресла», перероблений зі звичайної списаної «Газелі». Про цей проект можна детальніше прочитати в інтерв’ю з Віталієм Бризгаловим для видання «Вiстi Пріднiпров’я».
Параметри
Зовні електровантажівка схожа на УАЗ-452 або відому радянську «буханку», тільки в сучасному виконанні. Вона розроблена спеціально для міських потреб і має універсальне шасі, яке підходить для будівництва комерційного транспорту різного призначення: перевезення пошти, продуктів, виконання ремонтних комунальних робіт, тощо. Вантажний відсік може бути відкритим, закритим або обладнаними спеціальними пристосуваннями (наприклад, обладнанням для прибирання вулиць, вишкою, маніпулятором).
Віталій Бризгалов поділився параметрами і характеристиками майбутньої електровантажівки:
- вантажопідйомність — 2,5 т;
- довжина — 5 м;
- ширина — 1,7 м;
- висота — 2,1 м;
- об’єм вантажного простору — 9-12 м3;
- параметри вантажної платформи — 1,7х3,1 м і висота 0,68-0,7 м;
- потужність приводу в залежності від комплектації — 30-80 кВт при максимальній швидкості 90 км/год.
В планах інженерів збільшити вантажопідйомність вже наявної розробки до 5,5 тонн і випускати повноцінні електробуси для пасажирських перевезень.
Відмінна риса цього транспорту в тому, шо все зроблено самостійно: створений свій акумулятор, електричний мотор, розроблені дизайн та конструкція кузова, кабіни. Комплектуючі створені своїми силами або придбані в українських виробників.
За рахунок модульної конструкції всі основні вузли і агрегати покупці можуть замовляти окремо, спираючись на індивідуальні вимоги до вантажного транспорту.
Акумулятор і запас ходу
В електричному комерційному транспорту CoolOn буде встановлена безпечна літієва акумуляторна батарея LiFePO4 ємністю 40 кВт/год, виготовлена з готових китайських елементів 21650. Її повного заряду вистачить на 200 км ходу. Акумулятор — це власна розробка компанії. Він має форм-фактор, схожий з компонуванням батарей Tesla, систему обігріву та охолодження, а також модульну конструкцію, за рахунок якої можна додавати або прибирати АКБ різної ємності.
Зарядка електровантажівки здійснюється через базовий зарядний пристрій потужністю 6,6 кВт. Щоб прискорити зарядку, передбачена можливість монтажу трифазної зарядки на 22 кВт і порту швидкої зарядки.
Особливість — двигун власної розробки
В електричних вантажівках CoolOn буде стояти електропривід нового типу, створений на основі модернізованого вентильного реактивного двигуна. Це власна розробка криворізьких інженерів, яка має характеристики, наближені до приводів Tesla, Nissan Leaf і Toyota Prius, але при цьому кардинально від них відрізняється. В цьому електромоторі відсутні магніти, незалежна обмотка (замість неї встановлені недорогі трифазні блоки), є повністю пасивний ротор, який не вимагає складного охолодження і не викликає паразитного прімагнічування сталі.
Серед переваг електродвигуна розробники особливо виділяють режим динамічної керованої рекуперації (дозволяє повернути до 80% витраченої на розгін енергії) і електричні динамічні гальма, які допомагають суттєво розвантажити механічні гальма та збільшити термін їх експлуатації. Ця силова установка має повністю холостий хід, за рахунок чого вантажівка може вільно рухатися накатом або на буксирі.
Як зазначив Віталій Бризгалов: цей мотор можна назвати найбільш надійним з усіх відомих. А також досить дешевим, за рахунок відсутності рідкоземельних металів, магнітів і зменшення кількості міді в 1,5 рази в порівнянні зі звичайними двигунами.
Усі компоненти, в тому числі датчики струму і резольвер, виготовляються на власному обладнанні, та у виробничій лабораторії компанії.
Скільки буде коштувати і коли з’явиться у продажу
Запланована ціна серійної моделі електричної вантажівки CoolOn — €15 000-16 000. На думку розробників, ця сума досить адекватна і за рахунок економії на паливі окупиться вже через 2 роки експлуатації.
Перший робочий прототип електровантажівки повинен з’явиться вже цієї осені, а серійні зразки — в кінці 2020 року. Поки що експериментальне виробництво базується в Кривому Розі, але компанія вже шукає виробничу площадку, де будуть всі необхідні потужності для організації серійного випуску.
Через пандемію і введений карантин довелося вимушено уповільнити роботу над розробкою, але все ж деякі роботи проводяться. Головний інженер Віталій Бризгалов тримає громадськість в курсі іподій в своєму профілі на Facebook, а також на офіційній сторінці Murmuration Technology, де всі бажаючі можуть дізнатися про те, на якій стадії зараз знаходиться проект. Розробники вже отримали безліч позитивних відгуків, пропозицій співпраці і активную реакцію з боку ЗМІ.
Ми також будемо слідкувати за всіма змінами і прогресом проекту, та розповідати вам.