Electric transport privileges in Ukraine
Ecology UA

Electric transport privileges in Ukraine

Date:17.10.2022

Environmental care has been put on the top of the list worldwide. And Ukraine is actively supporting this trend. The government is adopting new bills and initiatives that encourage citizens to consider electric cars as personal transport for daily use. Let's see what preferences are in place today and what they will give us in the future.

Content:

Прийняті ті діючі привілеї

Першим і важливим рішенням влади стала відміна митних зборів на ввезення електричних транспортних засобів, прийняте з 1 січня 2018 року. Це знизило ціни і дозволило збільшити поставки електромобілів в Україну. Продовження пільг до 2023 року сприятливо позначилося на зростанні сегмента електромобілів і продажі показали зріст в більш ніж на 56% тільки за рік і до сих пір збільшуються.

За період з 2018 по 2019 рік кількість електрокарів збільшилася з 500 до 12 600 автомобілів, а кількість зарядних станцій для них зросла до 1700 по всій країні. У 2021 році в Україні налічується близько 27 тисяч електрифікованих транспортних засобів.

Electric transport privileges in Ukraine

З початку 2019 року в Україні почала діяти вимога до всіх паркувальних майданчиків країни, за якою потрібно обладнати не менше 5% машиномісць під установку зарядних станцій для електромобілів. І ця вимога поширюється і на 2021 рік, дозволяючи активно стимулювати встановлення нових станцій для підзарядки.

В середині 2019 року Верховна Рада прийняла законопроект №10405 «Про створення доступу до інфраструктури зарядних станцій для електромобілів». У ньому визначені штрафи, що накладаються на водіїв автомобілів з ДВЗ, які паркуються на місцях для електромобілів. Розмір стягнення складає від 20 до 30 неоподатковуваних доходів громадян – від 340 до 510 гривень. Інспектори з паркування мають право викликати евакуатор і відправити порушників на штрафмайданчик. Законопроект набрав чинності з 2020 року і діє до цього часу.

Однак, істотного ефекту не спостерігається, через відсутність своєчасного покарання. І місця біля зарядок електрокарів частенько виявляються зайнятими звичайними авто з ДВЗ.

Кінець 2019 року відзначився появою «зелених» номерних знаків, які будуть видавати в Сервісних центрах МВС при реєстрації електричних транспортних засобів. Плюс для власників електричних транспортних засобів існує десятивідсоткова знижка на ОСАГО, приємна на законодавчому рівні.

Electric transport privileges in Ukraine

Влада зробила чимало кроків і щодо виробництва електричних транспортних засобів в Україні, знявши ПДВ з ввезення комплектуючих до них. Прискорюється і перехід громадського транспорту на електротягу в рамках підписаного у 2004 році «Кіотського протоколу», яким визначають квоти на зниження рівня викидів в атмосферу шкідливих речовин. І в рамках цієї програми у 2021 році закуплять 17-20 сучасних електробусів і зарядні станції до них, які будуть встановлювати в автопарках.

Діючі методи стимуляції ринку:

  • зняття митного акцизу на ввезення;
  • 10% знижка на ОСАГО для електромобілів;
  • 5% машиномісць на паркувальних майданчиках повинні бути обладнаними під зарядку для електромобілів;
  • штрафні санкції на бажаючих паркувати автомобілі з ДВС на місцях для зарядки електрокарів;
  • поява «зелених» номерних знаків;
  • підписання «Кіотського протоколу» по переходу громадського транспорту на електротягу;
  • зняття ПДВ на ввезення комплектуючих для виробників електричних транспортних засобів та інфраструктури до них.

Ініціативи та плани

Незважаючи на активний розвиток електротранспорту та інфраструктури в Україні, влада не поспішає впроваджувати більш дієві привілеї. Було кілька позитивних законопроектів, які не були підтримані.

Так в 2019 році пропонували дозволити водіям електромобілів безкоштовну парковку, їзду по смугах громадського транспорту і навіть збільшити ліміт швидкості на трасах. Але подібна ініціатива була відкинута депутатами.

Не знайшла підтримки і пропозиція (№8159 і №8160) щодо повернення 18% від вартості електромобіля при його придбанні громадянином України.

У цих же проектах передбачали зняття на десять років податку на прибуток з виробників електричних транспортних засобів та комплектуючих до них.

Планувалося також в обов’язковому порядку встановлювати станції зарядки для електрокарів під час реконструкції АЗС або будівництві нових. І ось вже другий рік проект знаходиться в стадії розробки.

Відмову отримав і законопроект №2054, який передбачав скасування збору до Пенсійного Фонду при первинній покупці електрокара. Сьогодні вона все ще становить 3-5% від його вартості.

Цим же документом пропонували спростити механізм виділення землі під зарядні станції для електрокарів, а також не ліцензувати послуги з продажу електроенергії, якщо вона призначена для зарядки машин з електричною силовою установкою. Але підтримки серед депутатів він не знайшов і був відкинутий, як той, що зачіпає інтереси державного бюджету.

Electric transport privileges in Ukraine

Відкинуті пропозиції:

  • безкоштовна парковка;
  • вільне пересування по смугах громадського транспорту;
  • скасування ПДВ при реєстрації;
  • зняття податку на прибуток на 10 років для виробників;
  • спрощення схеми підключення та реєстрації зарядних станцій.

Плани повної електрифікації

Тим часом в ЄС перехід на екологічно чистий транспорт йде ще більш стрімким темпом і знаходить більше підтримки від держав. Так в Норвегії власники електромобілів позбавлені будь-яких зборів і податків, не платять за парковку і платні дороги, мають знижку на страхування і кредитування, а підключення до електромереж для установки зарядної станції позбавлені оподаткування і мають спрощене підключення.

У кожній з країн Європи, а також в США і Китаї існує компенсація на придбання електромобілів від 3 до 9 тисяч доларів. Здебільшого платних доріг в Європі можна переміщатися вільно, а просування інфраструктури підтримується на державному рівні.

І все це з метою прискорення переходу на електричний транспорт, знижуючи таким чином завдається шкода навколишньому середовищу. У 2020 році великі міста закрили в’їзд для автомобілів з дизельними двигунами, а деякі для всіх автомобілів з ДВЗ (Церматт, Швейцарія).

Electric transport privileges in Ukraine

До 2030 року подібні обмеження охоплять більшу частину країн Євросоюзу, а до 2040 року електромобілі займуть дві третини світового ринку. Тенденції ведуть до того, що Європа відмовиться від використання бензинових і дизельних автомобілів, максимально перейшовши на альтернативні джерела живлення, до того ж це торкнеться і промисловості.

Діючі в ЄС пільги:

  • compensation of the cost in the amount of 3 to 9 thousand USD, depending on the country;
  • a ban on the entry of diesel cars into the city, and in some cases petrol cars;
  • безкоштовна парковка;
  • free travel on toll roads;
  • driving on dedicated route lanes;
  • simplifying the installation of charging stations.

In this regard, several draft laws have already been prepared in Ukraine and are currently under development, which relate to a ban on the import and registration of cars with internal combustion engines.

For example, one of them provides for the formation of a state policy to stimulate the development of electric transport. However, the project does not provide for any aspects of infrastructure development, simplification of charging stations and modernisation of power grids.

Another document proposes to ban the import and first registration of diesel cars from 2027, and from 2030 - all cars with internal combustion engines and to switch vehicles on the country's roads to electricity.

About the author

Yershova Oleksandra

Media content editor

A journalist for automotive publications with more than 10 years of experience, an active participant in the European electric car movement. He believes that technology can work for the benefit of the environment.