ZAZ Electro: a story with a new meaning
R&D

ZAZ Electro: a story with a new meaning

Date:29.11.2022

Technical data:

The body: ZAZ-966
Power reserve: approx. 500 km
Electric motor: asynchronous
Battery: 60 kWh
Acceleration to 100 km/h: 8.5 seconds
Top speed: 140 km/h

Content:

Ідея створення електрокара з’явилася раптово, після появи інформації про старт еко-марафону «Київ – Монте-Карло» в 2015 році.

ZAZ Electro: a story with a new meaning

Перші кроки

Захотіли виступити яскраво і незвично. Це повинен був бути зібраний нами електромобіль з ефектною зовнішністю і з достатнім запасом ходу.

«Ми вибрали саме ЗАЗ 966, оскільки він зроблений в Україні, володіє впізнаваністю і харизмою, яка нам і була потрібна. Ми підтримували ідею екомарафону про популяризацію електротранспорту. Хотілося показати, що електромобілі вже реальні, практичні і за ними майбутнє», – говорить засновник Сергій Вельчев.

ZAZ Electro: a story with a new meaning

І в 2015 році ZAZ Electro став першим реалізованим проектом команди ECOFACTOR. Ми хотіли, щоб він втілював місію: привертати увагу до технічної творчості і потенційних можливостей майстрів в Україні.

Створення електрокара

Всі деталі, включаючи двигун, батарею і всю електричну частину ми розробляли самостійно. Довго шукали сам автомобіль моделі ЗАЗ 966, щоб кузов був в гарному стані, та й салон теж. Знайшли в Полтаві і гнали його до Одеси майже через всю Україну.

ZAZ Electro: a story with a new meaning
Процес побудови майбутнього ZAZ Electro

Процес модернізації містив видалення всіх складових ДВС, шасі і навіть частково салону. Все робили в гаражі своїми руками. Окремо збирали електромотор за технологією «Слов’янка», автором якої є Дуюнов Д.А. Батарея створювалася тут же з дрібних літій-іонних акумуляторів і займала практично весь вільний простір в автомобілі, включаючи місце заднього дивана. Сумарно акумулятор отримав ємність в 60 кВт/год.

На задній осі ми розташували контролер і електромотор. Від рідної коробки передач довелося відмовитися і взяти більш підходящу нам по функціоналу від Renault 25. Перебрали і підвіску.

ZAZ Electro: a story with a new meaning

Весь процес зайняв у нас близько трьох тижнів. З огляду на те, що терміни вже підганяли, працювати довелось днями й ночами. В результаті ZAZ Electro зберіг від свого родоначальника тільки кузов, салон і елементи шасі.

Кінцевим штрихом стало встановлення замовлених раніше ковпаків в ретро стилі і прикраса машини наліпками у вигляді вишиванки.

ZAZ Electro: a story with a new meaning

Результат перевершив очікування

Тут немає підсилювача керма або клімат-контролю, як і комфортних крісел або склопідйомників. Проте торпедо, прилади, кермо – все рідне. Багажний простір і місце заднього дивана зайнято важливими складовими елементами, а підвіска має всі особливості національного виробника. Проте, ZAZ Electro здатний долати відстань близько 500 км на одному заряді і оснащений рекуперацією енергії при гальмуванні. Він може розганятися до 100 км/год за 8,5 секунд і підтримувати максимальну швидкість до 140 км/год.

ZAZ Electro: a story with a new meaning

Роз’єм для харчування акумулятора відповідає типу Type 2 (Mennekes) і здатний споживати до 20 кВт/год. На поповнення заряду від 0 до 100% електрокару необхідно від 3 до 12 годин залежно від потужності джерела живлення.

Випробування марафоном

Місяць підготовки, безсонні ночі і в день початку пробігу «Київ – Монте-Карло» ми виїхали з Одеси, прибувши за десять хвилин до старту. Тим самим, переконавшись в успішності наших технічних розрахунків і в здатності ZAZ Electro витримати далеку дорогу.

ZAZ Electro: a story with a new meaning

«На всіх етапах марафону ми постійно відповідали на питання. Машина виробляла “вау-ефект” на дорозі, як ми і розраховували. Нас фотографували і вітали. Під час пробігу заряджали електромобілі спеціальної мобільної зарядної станцією, яку організатори возили з собою. Але іноді доводилося шукати і інші зарядки. Шлях був непростий, особливо при їзді по гірських серпантинах Альп. В дорозі у нас хоч і виникали дрібні труднощі, але ми швидко все усували прямо на місці», – зазначає Сергій.

ZAZ Electro: a story with a new meaning

Наш електричний «Запорожець» проявив витривалість, подолавши понад 3000 км і проїхавши крізь 10 країн світу. Він довіз нас до кінцевого пункту призначення в Монте-Карло і зібрав незліченну кількість шанувальників своєю яскравою зовнішністю. У підсумку наша команда посіла друге місце в категорії перероблених транспортних засобів і п’яте в загальному заліку.

Ми отримали те, на що спочатку розраховували:

  • доїхали до Монако;
  • привертали увагу публіки на всіх рівнях від простих роззяв, до фахівців, захоплених електромобілями;
  • перевірили власні розрахунки;
  • переконалися в правильності обраного напрямку;
  • придбали багато знайомств;
  • продемонстрували можливості українських майстрів і готовність створювати нові і перспективні транспортні засоби.
ZAZ Electro: a story with a new meaning

«У багатьох Запорожець асоціюється з минулим. Можливо, не таким технологічним, як хотілося б. Ми ж взяли ці асоціації і показали, що в Україні можна створювати сучасні, інноваційні речі», – зазначає Сергій Вельчев.

Сьогодні ZAZ Electro виконує роль шоу-кара, презентуючи компанію на виставках і тематичних заходах. А команда ECOFACTOR створює нові і ще більш круті проекти.

ZAZ Electro: a story with a new meaning
About the author

Yershova Oleksandra

Media content editor

A journalist for automotive publications with more than 10 years of experience, an active participant in the European electric car movement. He believes that technology can work for the benefit of the environment.