Фунікулер — електротранспорт, який ви недооцінюєте
Що це таке, як працює, де знаходиться в Україні і в чому крутіше автобуса
Зміст:
Фунікулер ідеально підходить для коротких відстаней і крутих підйомів, йому не потрібна додаткова механічна тяга або зачіпки, а в рух його приводить електричний двигун. Ніяких вихлопів, пилу і великих витрат енергії — дешево і екологічно. В Україні два фунікулера: в Києві і Одесі. Ще вони є в Європі і Азії.
Як влаштований і як працює фунікулер
Фунікулер — це один або два немоторних поїзда, які пересуваються по рейках: один їде вгору, а інший вниз. Вагони рухає не локомотив, а міцні сталеві канати. Ці канати в кінцевих пунктах перекинуті через лебідки і без зупинки намотуються на барабани, які рухаються за допомогую електродвигуна. Фунікулер міг би рухатися і не по рейках, а просто по асфальту, але саме у рейкового шляху більш низький коефіцієнт тертя і він тримає напрямок шляху точно по одній лінії.
Якщо вагонів два, вони роз’їжджаються рівно посередині рейкового шляху, для цього зроблено спеціальну двоколійну ділянку. Колеса вагонів нестандартні — з лівого боку вони мають подвійний гребінь, а з правого суцільні. Коли поїзд наближається до роз’їзду, колесо з подвійним гребенем змушує вагон переходити на іншу колію і не стикатися з напарником.
Найбільш вразлива частина фунікулера — канат, який обє’днує вагони. Його змінюють кожні кілька років і постійно контролюють стан (вимірюють товщину і інші параметри).
Коли електричних двигунів ще не було, фунікулери приводилися в дію водою. Її набирали в великі баки і використовували їх в якості противаги. Коли вагон перебував внизу, його бак спустошували, а бак верхнього вагона навпаки — наповнювали. Таким чином порушувалася рівновага і верхній вагон переважував нижній, приводячи всю конструкцію в рух. Об’єм води залежав від заповнюваності вагонів. Подібні водяні фунікулери збереглися і зараз.
Чим фунікулер краще автобуса
Фунікулер — це не про швидкість. Їде він повільно: приблизно 2-3 метра в секунду або 120-180 метрів в хвилину. За годину може перевезти близько 600 чоловік (канатна дорога — 2000 осіб на годину). Тоді чому б не замінити його на автобус або навіть невеличкий поїзд? А ось чому.
Переваги фунікулера:
- долає круті схили і гірські траси з ухилом до 35° або 70%;
- для нього не потрібно будувати дорогу, вирубувати дерева і заливати все асфальтом;
- піднімає більше людей, ніж канатна дорога — за рахунок опори на рейки;
- витрачає мінімум електроенергії — електрика використовується не на підйом і спуск вагонів, а на те, щоб подолати силу тертя, гальмування і компенсувати різницю у вазі двох вагонів;
- всередині зручно — нахил не відчувається, положення підлоги вагонів майже горизонтальне;
- не просто транспорт, а атракціон — привертає увагу до локації.
Є і пара мінусів:
- невелика довжина шляху — якщо тяговий канат буде занадто довгим, він може порватися;
- вантажопідйомність нижче, ніж у колісного транспорту.
Якщо в місті або в іншій місцевості є невеличка ділянка з крутим підйомом вгору — будують фунікулер. Вони є в Україні, інших містах Європи та Азії. У кожного з них є свої особливості і історія.
Фунікулери в Україні
Київ
У Києві діє фунікулер з двома безмоторних вагонами, які піднімають і спускають людей по Володимирській гірці: між Подолом і Верхнім містом. Йому більше 100 років (побудований в 1905 році). Він вважається столичною пам’яткою, тому біля нього постійно збираються черги, особливо в вихідні та святкові дні.
В вагончиках сидить оператор — щоб відкривати і закривати двері, контролювати рух, підтверджувати готовність до відправки і в разі надзвичайної ситуації натиснути на аварійне гальмо і вивести пасажирів.
- 222 метра — довжина фунікулерних траси
- 18-20 ° — ухил, на який піднімаються вагони
- 75 метрів— різниця висот між станціями
- 2,5 хвилини — час шляху в одну сторону
- 10 тонн — вага кожного вагона без пасажирів
- 100 кВт — потужність електродвигуна (як у тягового двигуна в тролейбусі)
- 100 осіб — пасажиромісткість (30 – сидячі місця)
- 3000 чоловік на годину — пропускна здатність вагонів
- 10-15 тисяч пасажирів — стільки людей перевозять фунікулери за день
- З 7:00 до 22:00 — час роботи
- 8 грн — вартість квитка
Одеса
Одеський фунікулер знаходиться біля однієї з головних міських пам’яток — Потьомкінських сходів. Його побудували ще раніше київського — в 1900 році і оснастили французькими вагонами, які могли перевозити до 35 осіб за раз. Він працював з перервами на війни, потім почав поступово приходити в непридатність і повністю закрився в 1997 році. У 2005 році його реконструювали і запустили знову. Так ми з вами мало не втратили дуже рідкісний вид транспорту і відому пам’ятку Одеси.
- 130 метрів — довжина шляху
- 3,5 хвилини — час, за який кабіни проходять весь шлях
- 12 осіб — місткість одного вагона
- З 8:00 до 23:00 — години роботи
- 3 грн — вартість проїзду
Одеський фунікулер не такий популярний і відвідуваний, як столичний. У нього невелика пропускна здатність і їздять на ньому в основному туристи, яким не хочеться довго підніматися або спускатися по Потьомкінських сходах. Але його користі та історичної цінності це не відміняє.
Фунікулери в Європі
Прага
Фунікулер розташовується на Петршінському пагорбі і за 4 хвилини привозить пасажирів туди, де знаходяться відомі пам’ятки та оглядовий майданчик. По дорозі фунікулер робить одну зупинку.
Празький фунікулер відкрили в 1891 році і працював він тоді за рахунок сили тяжіння: під вагонами були ємності для води — у верхній точці їх заповнювали, а внизу спустошували. У цих ємностях містилося до 2000 літрів води. Зараз це сучасний електротранспорт, яким користуються не тільки туристи, а й місцеві жителі. Навіть квиток на фунікулер потрібен той же самий, що і на інші види транспорту в місті.
- 510 метрів — довжина шляху
- 130 метрів — висота пагорба, на яку підіймається фунікулер
- 29,8 ° — кут нахилу
- 4 хвилини — стільки їде вагон
- 100 осіб — поміщається в одному вагоні
- 1,7 млн осіб — перевозить фунікулер за рік
- 150 кВт — потужність електродвигун
- 32 крони — вартість проїзду
Хорватія (Загреб)
Тут знаходиться найкоротший фунікулер в світі. Його шлях — всього 66 метрів. Він був побудований і відкритий в 1890 році і працює досі, перевозячи пасажирів з Нижнього міста в Верхне, і навпаки. Спочатку працював на паровому двигуні, потім його замінили на електричний. Вагони зберегли всі свої історичні деталі і користуються популярністю у туристів.
- 66 метрів — довжина шляху
- 52 ° — кут нахилу
- 30,5 метрів — висота, на яку заїжджають вагони
- 55 секунд — триває поїздка
- 28 осіб — на стільки місць розраховані вагончики
- 28,5 кВт — потужність електродвигуна
- 4 куни — вартість проїзду
Швейцарія (Фрібур)
Тут працює фунікулер з водяним баластом. Але його цистерни наповнені не звичайною водою, а каналізаційними стоками. Міські відходи тягнуть верхню кабіну вниз, а нижню піднімають вгору. Коли вагон приїжджає на нижню станцію — цистерни спорожнюються. Таким чином фунікулер працює в повністю автономному енергетичному режимі
- 121 метр — довжина шляху
- 20 осіб — пасажиромісткість
- 2700 літрів — обсяг цистерни
- 2 хвилини — час шлях
- 2,3 швейцарських франка — вартість проїзду
Фунікулери в Азії
Японія (альпійський маршрут Татеяма-Куробе)
Цей фунікулер їздить в тунелі (щоб не псувати природний ландшафт). Він унікальний тим, що є повністю підземним. Розрахований на туристів, які приїхали, щоб пройти мальовничий альпійський маршрут Татеяма-Куробе. Взимку його закривають.
- 800 метрів — довжина лінії
- 5 хвилин—- час шляху
- 130 осіб — стільки пасажирів поміщається в кабіні
- 30 ° — кут нахилу
Підсумок
Фунікулер — це не просто атракціон. Це екологічний та економний транспорт, який стане в нагоді, коли буде потрібно піднятися по крутому схилу на 300-800 метрів. Справді, він їздить повільно і тільки в одному напрямку, але при цьому не забруднює повітря і добре вписується в ландшафт.