Как карантин в Украине повлиял на рынок электромобилей
Блог

Как карантин в Украине повлиял на рынок электромобилей

Дата:11.04.2020

Прогнозы, тенденции, рекомендации

Содержание:

З моменту введення карантину через пандемію Covid-19 в Україні закрили всі автосалони, залишили працювати тільки АЗС і СТО. Бізнес повністю перейшов на онлайн-продаж авто. Виникли суттєві проблеми з доставкою авто з-за кордону, а авторинки і комісійні майданчики, де можна було подивитися і купити старі автомобілі — закрили. Органи сертифікації авто також припинили свою роботу.

З 2 квітня 2020 року Кабмін ухвалив постанову №255, в якій зазначено, що автосалони, СТО, та органи сертифікації знову можуть працювати. Послаблення є, але карантин, самоізоляція і економічна криза нікуди не ділися, а тільки посилюються. У цьому матеріалі поговоримо про сьогодення і майбутнє ринку електромобілів.

Які фактори вплинули на продаж електромобілів в Україні

У нашій країні не знайдеться такого бізнесу, на який би не вплинула пандемія і введений через неї карантин. Автомобільний бізнес не став винятком. І навіть той факт, що автосалони тепер можуть працювати не тільки в онлайні, майже не змінює ситуацію.

Через що падають темпи продажу електромобілів:

  • Не можна реєструвати б/у авто — на період карантину в сервісних центрах МВС України можна реєструвати тільки нові автомобілі. Це серйозна проблема для ринку електромобілів, на якому частка б/у авто становить близько 90%.
  • Знизилася купівельна спроможність — невизначеність і паніка зробили купівлю автомобіля менш пріорітетною.
  • Нестабільний курс валют і ослаблення гривні  люди не поспішають витрачати свої заощадження.
  • Закрилися підприємства з виробництва електромобілів — пандемія коронавируса стала причиною глобальної кризи, через яку деякі автовиробники були змушені призупинити виробництво нових моделей.
  • Складнощі з поставками електромобілів на територію Європи — терміни поставок відклалися на невизначений термін і на даний момент на європейський ринок з США і Кореї нові моделі не надходять.

У Китаї в лютому 2020 року продажі впали на 79% в порівнянні з січнем. Продажі найбільшого автовиробника BYD знизилися на 80% в порівнянні з 2019 роком. Така ж історія і з багатьма іншими підприємствами: BAIC BluePark (65,1%), Chongqing Changan Automobile (73,3%), SAIC Motor (86,9%). Європейські виробники так само призупинили виробництво через нестачу китайських запчастин і падіння попиту.

Что будет дальше

Стоять підприємства, пустують автосалони, люди бояться витрачати гроші — однак ринок все одно продовжує зростатиВ Україні за березень 2020 року було зареєстровано 409 електромобілів. Кількість реєстрацій в порівнянні з 2019 роком знизилася на 16%, тому що велика частина всіх електромобілів — це б/у авто, завезені з-за кордону, а їх тимчасово припинили реєструвати через карантинні заходи. Незважаючи на всі обмеження, реєстрації все одно відбуваються — за перший квартал 2020 року був розмитнено і зареєстровано 1,7 тисячі нових електромобілів, що на 1/3 більше, ніж в минулому році.

Є надія на те, що якщо в травні карантин знімуть, то провальні показники березня й квітня будуть компенсовані більш пізніми періодами зростання продажів. Люди почнуть звертати більше уваги саме на електромобілі, тому що вони менш затратні, ніж авто з ДВС, і дозволяють більш ефективно мінімізувати контакти (не потрібно заїжджати на АЗС).

Деякі компанії, які пропонують українським покупцям електромобілі, збанкрутують і закриються. А причина така: ті, хто закупив великий склад автомобілів преміального сегменту в надії заробити більше, матимуть проблеми в оборотності і поверненні інвестицій, на відміну від тих компаній, які оперують автомобілями доступного сегмента (10-20 тис. доларів). Причиною банкрутств також стане відсутність стабільних продажів і прибутковості — у підприємств не буде коштів на оплату оренди, утримання персоналу та існуючих об’єктів.

Зараз спостерігається невеликий, але стійкий попит на автомобілі в доступному сегменті. Люди розглядають покупку електромобіля, як нагальну потребу: щоб пересуватися по місту, дотримуючись при цьому правил карантину. Бажання купити автомобіль преміум-класу для підтримки статусу відійшло далеко за другий план.

При цьому зріс попит на каршерінг, таксі і транспорт для адресної доставки товарів: це здебільшого електроскутери та інший дрібний електротранспорт.

Наші рекомендації

  • Остерігайтеся обману

Незважаючи на те, що зараз є цікава можливість купити електромобіль «під замовлення», краще віддавати перевагу автомобілям, які є в наявності. Перевіряйте репутацію тих компаній, яким ви довіряєте свої фінанси, і особливо звертайте увагу на терміни поставки, які сьогодні ніхто чесно не може гарантувати. Як показує практика, в нашій країні навіть договір і агресивний маркетинг не є гарантом безпеки ваших вкладень.

  • Не піддавайтеся паніці

Епідеміологічна ситуація зміниться, карантин закінчиться, звичне життя в країні відновиться і люди повернуться до питання про покупку авто. А поки дотримуйтесь правил безпеки, які запропоновані карантином, намагайтеся максимально інформувати покупців і надавати їм додатковий сервіс, наприклад, безконтактну доставку електромобілів

  • Бережіть себе і своїх близьких — дотримуйтесь рекомендацій МОЗ
Об авторе

Команда ЭкоФактора