Фуникулер - электротранспорт, который вы недооцениваете
Блог

Фуникулер - электротранспорт, который вы недооцениваете

Дата:24.06.2020

Что это такое, как работает, где находится в Украине и в чем круче автобуса

Содержание:

Фунікулер ідеально підходить для коротких відстаней і крутих підйомів, йому не потрібна додаткова механічна тяга або зачіпки, а в рух його приводить електричний двигун. Ніяких вихлопів, пилу і великих витрат енергії — дешево і екологічно. В Україні два фунікулера: в Києві і Одесі. Ще вони є в Європі і Азії.

Як влаштований і як працює фунікулер

Фунікулер — це один або два немоторних поїзда, які пересуваються по рейках: один їде вгору, а інший вниз. Вагони рухає не локомотив, а міцні сталеві канати. Ці канати в кінцевих пунктах перекинуті через лебідки і без зупинки намотуються на барабани, які рухаються за допомогую електродвигуна. Фунікулер міг би рухатися і не по рейках, а просто по асфальту, але саме у рейкового шляху більш низький коефіцієнт тертя і він тримає напрямок шляху точно по одній лінії.

Якщо вагонів два, вони роз’їжджаються рівно посередині рейкового шляху, для цього зроблено спеціальну двоколійну ділянку. Колеса вагонів нестандартні — з лівого боку вони мають подвійний гребінь, а з правого суцільні. Коли поїзд наближається до роз’їзду, колесо з подвійним гребенем змушує вагон переходити на іншу колію і не стикатися з напарником.

Найбільш вразлива частина фунікулера — канат, який обє’днує вагони. Його змінюють кожні кілька років і постійно контролюють стан (вимірюють товщину і інші параметри).

Коли електричних двигунів ще не було, фунікулери приводилися в дію водою. Її набирали в великі баки і використовували їх в якості противаги. Коли вагон перебував внизу, його бак спустошували, а бак верхнього вагона навпаки — наповнювали. Таким чином порушувалася рівновага і верхній вагон переважував нижній, приводячи всю конструкцію в рух. Об’єм води залежав від заповнюваності вагонів. Подібні водяні фунікулери збереглися і зараз.

Чим фунікулер краще автобуса

Фунікулер — це не про швидкість. Їде він повільно: приблизно 2-3 метра в секунду або 120-180 метрів в хвилину. За годину може перевезти близько 600 чоловік (канатна дорога — 2000 осіб на годину). Тоді чому б не замінити його на автобус або навіть невеличкий поїзд? А ось чому.

Переваги фунікулера:

  • долає круті схили і гірські траси з ухилом до 35° або 70%;
  • для нього не потрібно будувати дорогу, вирубувати дерева і заливати все асфальтом;
  • піднімає більше людей, ніж канатна дорога — за рахунок опори на рейки;
  • витрачає мінімум електроенергії — електрика використовується не на підйом і спуск вагонів, а на те, щоб подолати силу тертя, гальмування і компенсувати різницю у вазі двох вагонів;
  • всередині зручно — нахил не відчувається, положення підлоги вагонів майже горизонтальне;
  • не просто транспорт, а атракціон — привертає увагу до локації.

Є і пара мінусів:

  • невелика довжина шляху — якщо тяговий канат буде занадто довгим, він може порватися;
  • вантажопідйомність нижче, ніж у колісного транспорту.

Якщо в місті або в іншій місцевості є невеличка ділянка з крутим підйомом вгору — будують фунікулер. Вони є в Україні, інших містах Європи та Азії. У кожного з них є свої особливості і історія.

Фунікулери в Україні

Киев

У Києві діє фунікулер з двома безмоторних вагонами, які піднімають і спускають людей по Володимирській гірці: між Подолом і Верхнім містом. Йому більше 100 років (побудований в 1905 році). Він вважається столичною пам’яткою, тому біля нього постійно збираються черги, особливо в вихідні та святкові дні.

В вагончиках сидить оператор — щоб відкривати і закривати двері, контролювати рух, підтверджувати готовність до відправки і в разі надзвичайної ситуації натиснути на аварійне гальмо і вивести пасажирів.

  • 222 метра — довжина фунікулерних траси
  • 18-20 ° — ухил, на який піднімаються вагони
  • 75 метрів— різниця висот між станціями
  • 2,5 хвилини — час шляху в одну сторону
  • 10 тонн — вага кожного вагона без пасажирів
  • 100 кВт — потужність електродвигуна (як у тягового двигуна в тролейбусі)
  • 100 осіб — пасажиромісткість (30 – сидячі місця)
  • 3000 чоловік на годину — пропускна здатність вагонів
  • 10-15 тисяч пасажирів — стільки людей перевозять фунікулери за день
  • З 7:00 до 22:00 — час роботи
  • 8 грн — вартість квитка

Одесса

Одеський фунікулер знаходиться біля однієї з головних міських пам’яток — Потьомкінських сходів. Його побудували ще раніше київського — в 1900 році і оснастили французькими вагонами, які могли перевозити до 35 осіб за раз. Він працював з перервами на війни, потім почав поступово приходити в непридатність і повністю закрився в 1997 році. У 2005 році його реконструювали і запустили знову. Так ми з вами мало не втратили дуже рідкісний вид транспорту і відому пам’ятку Одеси.

  • 130 метрів — довжина шляху
  • 3,5 хвилини — час, за який кабіни проходять весь шлях
  • 12 осіб — місткість одного вагона
  • З 8:00 до 23:00 — години роботи
  • 3 грн — вартість проїзду

Одеський фунікулер не такий популярний і відвідуваний, як столичний. У нього невелика пропускна здатність і їздять на ньому в основному туристи, яким не хочеться довго підніматися або спускатися по Потьомкінських сходах. Але його користі та історичної цінності це не відміняє.

Фуникулеры в Европе

Прага

Фуникулер располагается на Петршинском холме и за 4 минуты привозит пассажиров туда, где находятся известные достопримечательности и смотровая площадка. По пути фуникулер делает одну остановку.

Пражский фуникулер открыли в 1891 году и работал он тогда за счет силы тяжести: под вагонами были емкости для воды - в верхней точке их заполняли, а внизу опустошали. В этих емкостях содержалось до 2000 литров воды. Сейчас это современный электротранспорт, которым пользуются не только туристы, но и местные жители. Даже билет на фуникулер нужен тот же самый, что и на другие виды транспорта в городе.

  • 510 метров - длина пути
  • 130 метров - высота холма, на которую поднимается фуникулер
  • 29,8° - угол наклона
  • 4 минуты - столько едет вагон
  • 100 человек - помещается в одном вагоне
  • 1,7 млн человек - перевозит фуникулер за год
  • 150 кВт - мощность электродвигателя
  • 32 кроны - стоимость проезда

Хорватия (Загреб)

Здесь находится самый короткий фуникулер в мире. Его путь - всего 66 метров. Он был построен и открыт в 1890 году и работает до сих пор, перевозя пассажиров из Нижнего города в Верхний, и наоборот. Изначально работал на паровом двигателе, затем его заменили на электрический. Вагоны сохранили все свои исторические детали и пользуются популярностью у туристов.

  • 66 метров - длина пути
  • 52° - угол наклона
  • 30,5 метров - высота, на которую заезжают вагоны
  • 55 секунд - длится поездка
  • 28 человек - на столько мест рассчитаны вагончики
  • 28,5 кВт - мощность электродвигателя
  • 4 куны - стоимость проезда

Швейцария (Фрибур)

Здесь работает фуникулер с водяным балластом. Но его цистерны наполнены не обычной водой, а канализационными стоками. Городские отходы тянут верхнюю кабину вниз, а нижнюю поднимают вверх. Когда вагон приезжает на нижнюю станцию - цистерны опорожняются. Таким образом фуникулер работает в полностью автономном энергетическом режиме

  • 121 метр - длина пути
  • 20 человек - пассажировместимость
  • 2700 литров - объем цистерны - объем цистерны
  • 2 минуты - время пути
  • 2,3 швейцарских франка - стоимость проезда

Фуникулеры в Азии

Япония (альпийский маршрут Татеяма-Куробе)

Этот фуникулер ездит в тоннеле (чтобы не портить природный ландшафт). Он уникален тем, что является полностью подземным. Рассчитан на туристов, которые приехали, чтобы пройти живописный альпийский маршрут Татеяма-Куробе. Зимой его закрывают.

  • 800 метров - длина линии
  • 5 минут - время в пути
  • 130 человек - столько пассажиров помещается в кабине
  • 30° - угол наклона

Итог

Фуникулер - это не просто аттракцион. Это экологичный и экономный транспорт, который пригодится, когда потребуется подняться по крутому склону на 300-800 метров. Действительно, он ездит медленно и только в одном направлении, но при этом не загрязняет воздух и хорошо вписывается в ландшафт.

Об авторе

Команда ЭкоФактора