Привилегии электротранспорта в Украине
Забота об экологии во всем мире выдвинута на первое место. И Украина активно поддерживает это направление. Правительство принимает новые законопроекты и инициативы, которые стимулируют граждан рассматривать электрические автомобили в качестве личного транспорта для ежедневного использования. Разберемся же, какие именно преференции действуют сегодня и что они дадут нам в перспективе.
Содержание:
Прийняті ті діючі привілеї
Першим і важливим рішенням влади стала відміна митних зборів на ввезення електричних транспортних засобів, прийняте з 1 січня 2018 року. Це знизило ціни і дозволило збільшити поставки електромобілів в Україну. Продовження пільг до 2023 року сприятливо позначилося на зростанні сегмента електромобілів і продажі показали зріст в більш ніж на 56% тільки за рік і до сих пір збільшуються.
За період з 2018 по 2019 рік кількість електрокарів збільшилася з 500 до 12 600 автомобілів, а кількість зарядних станцій для них зросла до 1700 по всій країні. У 2021 році в Україні налічується близько 27 тисяч електрифікованих транспортних засобів.
З початку 2019 року в Україні почала діяти вимога до всіх паркувальних майданчиків країни, за якою потрібно обладнати не менше 5% машиномісць під установку зарядних станцій для електромобілів. І ця вимога поширюється і на 2021 рік, дозволяючи активно стимулювати встановлення нових станцій для підзарядки.
В середині 2019 року Верховна Рада прийняла законопроект №10405 «Про створення доступу до інфраструктури зарядних станцій для електромобілів». У ньому визначені штрафи, що накладаються на водіїв автомобілів з ДВЗ, які паркуються на місцях для електромобілів. Розмір стягнення складає від 20 до 30 неоподатковуваних доходів громадян – від 340 до 510 гривень. Інспектори з паркування мають право викликати евакуатор і відправити порушників на штрафмайданчик. Законопроект набрав чинності з 2020 року і діє до цього часу.
Однак, істотного ефекту не спостерігається, через відсутність своєчасного покарання. І місця біля зарядок електрокарів частенько виявляються зайнятими звичайними авто з ДВЗ.
Кінець 2019 року відзначився появою «зелених» номерних знаків, які будуть видавати в Сервісних центрах МВС при реєстрації електричних транспортних засобів. Плюс для власників електричних транспортних засобів існує десятивідсоткова знижка на ОСАГО, приємна на законодавчому рівні.
Влада зробила чимало кроків і щодо виробництва електричних транспортних засобів в Україні, знявши ПДВ з ввезення комплектуючих до них. Прискорюється і перехід громадського транспорту на електротягу в рамках підписаного у 2004 році «Кіотського протоколу», яким визначають квоти на зниження рівня викидів в атмосферу шкідливих речовин. І в рамках цієї програми у 2021 році закуплять 17-20 сучасних електробусів і зарядні станції до них, які будуть встановлювати в автопарках.
Діючі методи стимуляції ринку:
- зняття митного акцизу на ввезення;
- 10% знижка на ОСАГО для електромобілів;
- 5% машиномісць на паркувальних майданчиках повинні бути обладнаними під зарядку для електромобілів;
- штрафні санкції на бажаючих паркувати автомобілі з ДВС на місцях для зарядки електрокарів;
- поява «зелених» номерних знаків;
- підписання «Кіотського протоколу» по переходу громадського транспорту на електротягу;
- зняття ПДВ на ввезення комплектуючих для виробників електричних транспортних засобів та інфраструктури до них.
Ініціативи та плани
Незважаючи на активний розвиток електротранспорту та інфраструктури в Україні, влада не поспішає впроваджувати більш дієві привілеї. Було кілька позитивних законопроектів, які не були підтримані.
Так в 2019 році пропонували дозволити водіям електромобілів безкоштовну парковку, їзду по смугах громадського транспорту і навіть збільшити ліміт швидкості на трасах. Але подібна ініціатива була відкинута депутатами.
Не знайшла підтримки і пропозиція (№8159 і №8160) щодо повернення 18% від вартості електромобіля при його придбанні громадянином України.
У цих же проектах передбачали зняття на десять років податку на прибуток з виробників електричних транспортних засобів та комплектуючих до них.
Планувалося також в обов’язковому порядку встановлювати станції зарядки для електрокарів під час реконструкції АЗС або будівництві нових. І ось вже другий рік проект знаходиться в стадії розробки.
Відмову отримав і законопроект №2054, який передбачав скасування збору до Пенсійного Фонду при первинній покупці електрокара. Сьогодні вона все ще становить 3-5% від його вартості.
Цим же документом пропонували спростити механізм виділення землі під зарядні станції для електрокарів, а також не ліцензувати послуги з продажу електроенергії, якщо вона призначена для зарядки машин з електричною силовою установкою. Але підтримки серед депутатів він не знайшов і був відкинутий, як той, що зачіпає інтереси державного бюджету.
Відкинуті пропозиції:
- безкоштовна парковка;
- вільне пересування по смугах громадського транспорту;
- скасування ПДВ при реєстрації;
- зняття податку на прибуток на 10 років для виробників;
- спрощення схеми підключення та реєстрації зарядних станцій.
Плани повної електрифікації
Тим часом в ЄС перехід на екологічно чистий транспорт йде ще більш стрімким темпом і знаходить більше підтримки від держав. Так в Норвегії власники електромобілів позбавлені будь-яких зборів і податків, не платять за парковку і платні дороги, мають знижку на страхування і кредитування, а підключення до електромереж для установки зарядної станції позбавлені оподаткування і мають спрощене підключення.
У кожній з країн Європи, а також в США і Китаї існує компенсація на придбання електромобілів від 3 до 9 тисяч доларів. Здебільшого платних доріг в Європі можна переміщатися вільно, а просування інфраструктури підтримується на державному рівні.
І все це з метою прискорення переходу на електричний транспорт, знижуючи таким чином завдається шкода навколишньому середовищу. У 2020 році великі міста закрили в’їзд для автомобілів з дизельними двигунами, а деякі для всіх автомобілів з ДВЗ (Церматт, Швейцарія).
До 2030 року подібні обмеження охоплять більшу частину країн Євросоюзу, а до 2040 року електромобілі займуть дві третини світового ринку. Тенденції ведуть до того, що Європа відмовиться від використання бензинових і дизельних автомобілів, максимально перейшовши на альтернативні джерела живлення, до того ж це торкнеться і промисловості.
Діючі в ЄС пільги:
- компенсация стоимости в размере от 3 до 9 тыс у.е. в зависимости от страны;
- запрет на въезд в город дизельных автомобилей, а в некоторые и бензиновых;
- безкоштовна парковка;
- бесплатный проезд по платным дорогам;
- езда по выделенным маршрутным полосам;
- упрощение установки зарядных станций.
В связи с этим в Украине уже приготовили несколько законопроектов, которые находятся в разработке и касаются запрета ввоза и регистрации автомобилей с ДВС.
Например, в одном из них предусмотрено формирование государственной политики по стимулированию развития электротранспорта. Правда, никаких моментов по развитию инфраструктуры, упрощению установки зарядных станций и модернизации электросетей в проекте не предусмотрено.
В другом документе предлагается запретить ввоз и первую регистрацию дизельных автомобилей уже с 2027 года, а с 2030 года - всех автомобилей с ДВС и перевести транспорт на дорогах страны на электричество.
Ершова Александра
Журналист автомобильных изданий с опытом работы более 10 лет, активный участник европейского электромобильного движения. Считает, что технологии могут работать на пользу экологии.