Содержание:
Електромобілі повільно, але неминуче розбавляють український автопарк. Всюди з’являються зарядні станції, паркомісця фарбують в зелений, а Ілон Маск і його «Тесла» стають героями мемів. Але багато людей ставляться до цього нововведення з недовірою і скептицизмом. Ми зібрали список основних міфів про електромобілі і розповідаємо, що відбувається в реальності.
Міф перший — електромобілі шкодять екології не менше, ніж автомобілі з ДВЗ
Що кажуть
Самі по собі електромобілі не виділяють забруднень, крім пилу від гальмівних колодок і зношеної гуми. Інша справа — шкідливі сполуки, які утворюються в результаті вироблення електроенергії для авто. Якщо автомобілі з ДВЗ виділяють CO2 в процесі їзди, то електрокари виділяють все той же CO2 побічно: під час спалювання вугілля або іншого кам’яного палива для отримання електрики.
Що насправді
Для виробництва електроенергії дійсно доводиться спалювати кам’яне вугілля, в результаті чого утворюється великі обсяги CO2. Але оскільки багато країн переходять на альтернативні джерела енергії, її вироблення поступово стає вуглецево-нейтральним. Одна з цілей Європарламенту: до 2030 року скоротити викид парникових газів на 40% в порівнянні з 1990 роком. Здійснювати це планують за допомогою переходу на поновлювані джерела енергії і заборони виробництва бензинових і дизельних двигунів.
Зміни в інфраструктурі для альтернативних видів палива в ЄС — до 2020 і 2025 років
Міф другий — автомобільні акумулятори мають короткий термін служби
Що кажуть
Покупців смартфонів або планшетів дуже хвилює, наскільки швидко деградує акумулятор. З електрокарами та ж ситуація. Їх акумулятори доводиться міняти вже після 50 тисяч км пробігу.
Що насправді
Згідно з даними досліджень, акумулятор електромобіля Nissan Leaf після 200 тисяч км пробігу (близько 8 років) втратив ємність тільки на 25%. А акумулятор Tesla після 100 тисяч км пробігу (близько 5 років) втратив всього 15% ємності. Крім того, сучасні моделі електрокарів (наприклад, Chevrolet Volt) мають систему охолодження і нагрівання батареї, що знижує деградацію.
Власники електрокарів відзначають, що перші 10-20 тисяч км деградація практично відсутня, після 50 тисяч км ємність падає значно: на 20-30%, а після 70-80 тисяч км знос практично припиняється і електромобіль може проїжджати ⅔ від заявленого обсягу. Якщо врахувати, що середній щорічний пробіг становить не більше 15 тисяч км, акумулятора вистачить на ті ж 5-6 років. Потім зношену батарею потрібно міняти цілком або замінити тільки окремі осередки.
Міф третій: взимку батарея сідає швидше
Що кажуть
Якщо дістати з кишені смартфон на морозі, він швидко розрядиться. Те ж саме відбувається при сильному мінусі з літій-іонними акумуляторами електромобілів. Не дарма виробники вказують, що оптимальна температура для експлуатації від +10° C до +20° C, але в Україні зимою зазвичай набагато холодніше.
Що насправді
Якщо все так сумно, як Норвегії (а там дуже холодно) вдалося стати країною з найбільшою часткою EV в світі? Насправді заряд акумулятора зменшується на холоді не через низьку температуру, а тому що зростає кількість споживаної енергії на пічку в салоні та підтримку необхідного температурного режиму самої батареї.
Щоб знизити втрати енергії власники електрокарів допрацьовують свої авто:
- ставлять опалювальну систему або невеликий паливний бак і монтують кнопку, яка буде запускати вбудоване опалення;
- встановлюють газові керамічні нагрівачі, які працюють від балонів;
- обкладають батарею силіконовими нагрівачами або килимками з нагрівальним елементом.
Міф четвертий — електромобілі занадто дорогі
Що кажуть
Вартість серійних електромобілів стартує від 35 000 $ до 200 000 $. Це дорого в порівнянні з цінами на автомобілі з ДВС.
Що насправді
На ринку США є базові моделі, випущені 2-3 роки тому, за ціною 6500-13000 $. Можна організувати імпорт такого авто самостійно або через посередника.
В Європі людей максимально заохочують на те, щоб вони купували електромобілі. Для цього поліпшується інфраструктура, з’являються пільги, зменшуються податки, виплачуються компенсації. В Україні поки таких стимулів немає, але навіть не дивлячись на це, моделі минулих років можна закуповувати за низькими цінами. Наприклад, після того як в 2018 році вступив в силу закон про скасування ПДВ і акцизів на імпорт електромобілів в Україні, додаткові витрати стали мінімальними: тепер це тільки витрати на транспортування з США в Україну, комісійний збір аукціону і комісія салону. Завдяки новим змінам в Податковому кодексі імпортери економлять більше 20% коштів.
Міф п’ятий — електромобіль довго заряджається
Що кажуть
Час заправки повного бака Nissan Juke — 5 хвилин. А час заряду акумулятора Nissan Leaf — від 3,5 до 8 годин.
Що насправді
За рахунок розвиненої мережі зарядних станцій, достатньо 30 хвилин для заряду на 80-100 км — це покриває добову потребу в пробігу для більшості електромобілів. Крім того, багато споживачів заряджають свої електрокари вночі, чого цілком вистачає на денний пробіг.
Існують швидкісні зарядні станції, але вони актуальні на трасах і для комерційного використання (наприклад, для таксі). В Європі вже з’явилися потужні зарядки на 350 кВт, які заряджають акумулятор за 30-40 хвилин на 80%, але поки вони доступні тільки для автомобілів преміум-сегмента.
Міф шостий — електромобілі вибухають
Що кажуть
Електрокари Tesla Model S неодноразово спалахували то через аварію (врізався в огорожу), то просто в процесі спокійного руху по вулиці.
Що насправді
Такі випадки справді відбувалися. Акумулятори займається через аварію, механічне пошкодження предметами, які потрапляють під колеса авто, короткого замикання під час зарядки. Після цього батарейний відсік був поліпшений за допомогою нового ПО, яке управляє акумулятором, та пластин з алюмінію і титану. Аналогічним чином від пошкоджень і загоряння захищається бензобак звичайного автомобіля. Але згідно зі статистикою, безпека електромобіля в порівнянні з автомобілями з ДВС в рази вище.
В майбутньому ризик загоряння буде зведений до мінімума, тому що будуть розроблені твердотільні літієві акумулятори, які не містять рідини і можуть витримувати більш високі температури.
Міф сьомий — немає безпечної утилізації акумуляторів
Що кажуть
Досі не існує екологічного методу утилізації літій-іонних батарей, тому відпрацьовані АКБ забруднюють навколишнє середовище в рази більше, ніж звичайні акумулятори, які вже вміють переробляти.
Що насправді
У Німеччині є компанія Duesenfeld, де винайшли спосіб безпечної і дешевої утилізації літій-іонних акумуляторів. Він вимагає мінімум витрат енергії, майже не виділяє в атмосферу CO2 і токсичних сполук фтору. Ще один плюс методу — відновлення матеріалу до того рівня, коли його можна використовувати знову.
У Фінляндії енергетичний концерн Fortum відкрив новий підрозділ по переробці АКБ для електрокарів. Їх технологія відновлює до повторного використання більше 80% матеріалів.
Міф восьмий — в Україні мало зарядних станцій
Що кажуть
Якщо АЗС розташовані на кожному кроці, то зарядні станції для електрокарів — рідкість. Водієві потрібно тримати під рукою карту і заряджати акумулятор на максимум, тому що невідомо, коли попадеться наступна станція для зарядки.
Що насправді
Відповідно до досліджень маркетингової компанії IRS Group, станом на листопад 2019 року в Україні налічується 2719 зарядних станцій, а зареєстрованих електроавтомобілів — близько 18000. У кожної зарядної станції по кілька портів, тому вона може обслуговувати 2-3 машини одночасно. З кожним роком кількість станцій буде рости.
Якщо дивитися по численних картах, то зарядні станції є у всіх великих містах (і не тільки) і на трасах з великою прохідністю.
Що маємо в результаті
- Електрокари забруднюють атмосферу в рази менше, ніж автомобілі з ДВЗ (а скоро не будуть забруднювати взагалі).
- АКБ електромобіля доведеться міняти приблизно через 5-8 років (з кожним роком вони стають тільки дешевше).
- Взимку заряду акумулятора вистачає на менший термін, тому його краще прогрівати заздалегідь.
- Электромобили покупать выгоднее чем обычное авто, потому что на них нет НДС и акцизов, а электроэнергия стоит намного дешевле чем бензин.
- Благодаря мощным зарядным станциям электрокары заряжаются от 20 до 40 минут, к тому же количество таких станций в Украине постоянно растет.
- Безопасность электрокаров не меньше, чем у обычных авто, но внимания к их проблемам - больше.
- В Европе есть предприятия, где литий-ионные аккумуляторы электромобилей утилизируют без вреда для экологии.