Какие существуют типы зарядных станций и разъемов
Все еще не все разобрались в типах зарядных устройств для электромобилей. Поэтому мы предоставляем объяснения просто и доступно.
Содержание:
Електромобілі вже понад десять років присутні на світовому ринку, але досі виробники не мають загального стандарту для зарядних станцій і роз’ємів. Скільки континентів випускають електричні транспортні засоби, стільки існує рішень. Складно прихильникам електрокарів не заплутатися у різноманітті підключень, тож розберемо основні види, які присутні в нашій країні.
Стандарти зарядних станцій
Сучасний електродвигун використовує трифазні синхронні (асинхронні) електричні потоки змінного струму. Інвертор перетворює постійний струм від тягового акумулятора на змінний для електромотора. Основна батарея в електромобілі живиться виключно постійним струмом. Підживлення батареї може відбуватися безпосередньо при підключенні до мережі з постійним струмом (швидка зарядка), а також від мережі зі змінним струмом, але через інвертор в автомобілі, який перетворює змінний струм на постійний (повільна зарядка).
На швидкість зарядки впливатиме:
- сила струму;
- напруга у мережі;
- можливості самої батареї та складових електромобіля;
- пропускна спроможність кабелю;
- температурний режим акумулятора;
- погодні умови.
Якщо стандартної мережі напруга становить 220В, тобто мережі, де вона зростає до 380В. Наприклад, у будинках, де є трифазна лінія для підключення електроприладів, що вимагають для повноцінної роботи максимальної сили струму для повноцінної роботи: духовки, плити і так далі.
Сьогодні є кілька стандартів зарядних станцій, які розрізняють за силою струму. У Європі діє:
Mode 1 – заряджання змінним струмом від побутової мережі.
Потужність: 3,7 кВт
Змінний струм: до 16 А
Напруга: 220–240 В
Час заряду: 12-22 ч
Практично не застосовується, оскільки не забезпечує належної безпеки.
Mode 2 (Level 1) – заряджання змінним струмом від побутової мережі спеціальним кабелем.
Потужність: до 3,7 або 7,4 кВт
Змінний струм: від 16 – 32 А
Напруга: 220-240 В
Час заряду: 8-12 ч
Найрозповсюдженіший засіб, особливо для домашньої зарядки.
Mode 3 (Level 2) – одно- або трифазна зарядка змінним струмом з використанням спеціального роз’єму.
Потужність: до 22 – 43 кВт
Змінний струм: до 32 – 63 А
Напруга: 260 – 320 В
Час заряду: 2,5 – 3 ч
Використовується на зарядних станціях загального користування і окремо встановлюється для домашнього.
Mode 4 (Level 3) – зарядка постійним струмом.
Потужність: до 50 – 350 кВт
Постійний струм: до 400 А
Напруга: до 600 В
Час заряду: 1,5 – 2 ч
Доступна на станціях загального користування. Вимагає спеціального роз’єму. Технічні характеристики електромобіля повинні підтримувати таку функцію.
Різні типи зарядок та роз’ємів
Необхідно знати, що від напруги та сили струму залежить вибір кабелю для заряджання. Стандартно виробники пропонують у комплекті до машини кабель під Mode 2, для повільної зарядки, оскільки це найбезпечніший для електромобіля засіб поповнити запас ходу. Це гарантує довге служіння акумулятору, але вимагає багато часу на відновлення ємності.
Більш швидкий засіб вимагає відповідного кабелю, здатного витримати високу напругу. Це трифазний кабель із спеціальним роз’ємом. Такі кабелі зазвичай пропонують, як додаткову опцію або його можна замовити окремо, наприклад, у EcoFactor. З ним можна втричі скоротити час зарядки від потужної трьохфазної розетки. І саме його потрібно буде використовувати на громадських зарядних станціях.
В залежності від країни виробництва електричного автомобіля будуть різними типи роз’ємів:
Type 1 (J1772)
Американський стандарт, який діє з 2009 року й досі, у тому числі й у Японії. Це однофазний п’ятиконтактний роз’єм для електромереж зі змінним струмом та напругою 220–230В з максимальною потужністю зарядки 7,4 кВт та силою струму 32А.
Работает на стандартах Mode 2 и Mode 3.
На 2021 его модернизировали, и он способен передавать мощность до 240 кВт, с силой тока до 600А.
Его используют электромобили: Nissan Leaf, Chevrolet Bolt и другие электромобили и Plug-In Hybrid, привезенные из Америки.
Тип 2 (Меннекес)
Европейский семиконтактный разъем, который предлагают с 2013 года для всех электромобилей европейского рынка. Бывает однофазным на 7,4 кВт (230 В и 32А) и трехфазным, способным передавать до 22 кВт (400В и 32А), а некоторые станции предлагают уже до 43,5 кВт (400В и 63А).
Его используют электромобили: Renault Zoe, Opel Ampera-e, Hyundai Ioniq, BMW i3, Jaguar I-Pace, Audi E-tron, Mercedes EQC и другие.
Tesla Supercharger
Фирменная сеть компании Tesla предназначена для владельцев электромобилей компании. Обеспечивает быструю зарядку постоянным током, используя разъем Tesla Type 2 или разъем Tesla CCS, в зависимости от модели. Они могут выдавать 150-300 кВт. Это позволяет пополнить запас хода до 80% за 40 минут и дальнейшая зарядка займет от 2 до 4 часов.
CCS Combo (комбинированная система зарядки)
Комбинированный коннектор для ряда европейских, американских и азиатских электромобилей. Соответствует стандартам Mode 3 и Mode 4 и делится на два типа в соответствии со страной: CCS Combo 1 (Type 1) и CCS Combo 2 (Type 2). Выдает максимально возможную мощность и скорость зарядки. Мощность ее составляет 100 кВт (200-500В при 200А).
Способна пополнить запас хода с 20 до 80% за 1,5 часа.
Кабели к ним обычно уже установлены на самих станциях.
CHAdeMO (charge de move)
Тип двухконтактного коннектора для ускоренной зарядки японских и американских электромобилей, но частично встречается и в европейских. Предлагает самую мощную энергию для зарядки батареи за 30 минут до 80% за 50 кВт. Имеет максимальную мощность 62,5 кВт (500В и 125А), но уже есть еще более мощные станции.
ГБ/Т
Китайский разъем характерен для представителей рынка Поднебесной. Похож на разъем Type 2 Mennekes, но по техническим характеристикам не соответствует. Представлен в двух типах: медленной зарядки (AC) и быстрой зарядки (DC).
Стоит отметить, что скоростные зарядные станции прямого тока обычно имеют в комплекте кабели соответствующего разъема и его не нужно покупать отдельно, а вот кабель для ускоренной зарядки Type1 и Type2 часто идет в комплекте к электромобилю или предлагается как опция.
ECOFACTOR сегодня выпускает зарядные станции с коннекторами для быстрой зарядки и станции для зарядки переменным током с несколькими типами разъемов, что удобно для пользователей различных электромобилей. Отдельно можно приобрести кабели для зарядки Type 2 или Type 1.
Ершова Александра
Журналист автомобильных изданий с опытом работы более 10 лет, активный участник европейского электромобильного движения. Считает, что технологии могут работать на пользу экологии.