Сервісне обслуговування електромобілів: міфи та реальність

Електромобілі міцно увійшли в наше життя, завойовуючи все більшу частку на ринку, але для багатьох вони все ще залишаються загадкою. Щоб не виникало домислів і міфів, розповімо про основні особливості експлуатації та обслуговування електротранспорту.

Особливості конструкції

Електромобілі за своєю будовою трохи простіше, ніж авто з ДВЗ. Тут менше деталей, що рухаються і труться, а також вимагають якісного мастила і постійного догляду. Електромобілі не димлять і не шумлять, в них мінімум вібрацій. Ця тиша досягається особливостями конструкції. Попри те, що практично всі сучасні електрокари побудовані на платформі звичайних авто з ДВЗ, подальша конфігурація має свою специфіку.
Audi-e-tron-quattro-ev-power
Головні відмінності електромобілів:
відсутність масивного двигуна і безлічі елементів, прилеглих до нього, а разом з ними відсутність постійного тертя і необхідності в якісній оливі;
відсутність коробки передач: замість неї тут встановлений простий редуктор, що передає крутний момент на колеса;
відсутність паливного бака;
можливість прогрівати салон віддалено без запуску двигуна;
наявність інвертора і кабелів високої напруги.
Масивний батарейний блок розташований в нижній частині кузова, а електромотор встановлюється на передній, задній осі або на кожній з них. Конфігурація шасі залишається без змін. Компактно встановлюються і додаткові агрегати: інвертор, редуктор, електричний обігрівач і інші елементи.
Конструкція електрокара найбільш поширеного типу з електромотором на передній осі.
Слід пам'ятати, що перед виконанням будь-яких робіт з електромобілем, необхідно його знеструмити. Для цього потрібно знати особливості кожної моделі. Наприклад, в Tesla – це зняття клеми з АКБ на 12В і петлі високовольтної, а в деяких електрокарах передбачена окрема кнопка для розмикання ланцюга.

В електрокарі дійсно менше вузлів, які потрібно обслуговувати. Проте, як і в будь-якому автомобілі, доведеться стежити за станом світлових приладів, салонного фільтра, підвіски, шин і щіток склоочисника. До того ж передбачені та регламентні роботи, які необхідно проводити на зазначеному виробником пробігу.
Двигун електромобіля
Основні регламентні роботи:
Заміна охолоджувальної рідини: кожні 60-80 тисяч км або 5 років;
Заміна масла в редукторі: кожні 50-60 тисяч км;
Заміна гальмівної рідини: один раз у два роки або кожні 40-60 тисяч кілометрів;
Заміна повітряного фільтра салону: раз на 20 тис. км;
Заміна акумулятора 12В – раз на три-п'ять років.

Основні відмінності обслуговування

  1. Система охолодження
Коректна робота всіх складових електромобіля вимагає підтримки температури електродвигуна, силової електроніки та акумулятора в оптимальному з точки зору ККД діапазоні. Для цього в електромобілях встановлена складна система терморегулювання.
Система охолодження поділена на декілька контурів: охолоджувальної рідини та холодоагента
Охолодження буває повітряне і рідинне. Ми найчастіше зустрічаємо саме другий тип, який найбільш ефективний, але вимагає регулярної заміни охолоджувальної рідини на пробігу в районі 60-80 тисяч кілометрів (залежно від виробника). Якщо ж електрокар мало використовується або їздить на короткі відстані (до 15 км), то заміна рідини для охолодження здійснюється раз на п'ять років.
ВАЖЛИВО: Категорично заборонено змішувати охолоджувальні рідини різних видів. Бажано дотримуватися встановлених виробником вимог до типу і допускам рідини.
2. Заміна оливи в редукторі
Електрокари не мають звичайної коробки передач. Тут нема потреби дозувати крутний момент. Прискорення відбувається лінійно при відповідній подачі заряду. Тому завдання редуктора всього лише передавати крутний момент на колеса.
Для повноцінної та довгої служби агрегату масло, яке виконує функції змащування та охолодження, потребує заміни кожні 50-60 тисяч кілометрів пробігу.
ВАЖЛИВО: Радимо дотримуватися встановленого терміну заміни масла, який вказаний в сервісній книжці до електромобіля. При довгому простої рекомендовано замінити масло в редукторі для коректної його роботи.
Виробництво запчастин для електромобіля
3. Акумулятор і електрика
В електромобілях складна система проводки, багато датчиків і контролерів, що відповідають за окремі агрегати. Всі дроти та батареї в машині ізольовані та заховані під міцними корпусами, що забезпечує їх захист. Основний догляд зводиться до підтримки їх в чистому і цілісному стані.

Кожен електромобіль має стандартну батарею на 12В, яка відповідає за запуск високовольтної батареї. Тому раз в три-п'ять років необхідно буде здійснювати заміну стартового акумулятора, як і у звичайних автомобілях з ДВЗ.
Підкапотний простір електромобіля
Основна батарея без проблем ходить понад 8-10 років, втрачаючи максимум 30% своєї ємності. Для довгого терміну служби бажано утримувати батарею зарядженою в діапазоні від 20% до 80%. А також заряджати її від повільної зарядки (AC-M або AC-S), яка дозволяє не перегрівати акумулятор і легше підтримувати оптимальний температурний режим.
ВАЖЛИВО: Не варто залишати електромобіль надовго з розрядженою батареєю. Це збільшує ризик зниження ємності батареї в кілька разів і скорочує термін її служби.
4. Система кондиціювання
Система вентиляції та кондиціонування стандартної конструкції, але тут обігрів здійснюється не від тепла двигуна, а від електричних підігрівачів (компресора) і енергоефективних теплових насосів. Влітку вони будуть працювати на охолодження повітря в салоні, а взимку – на обігрів. Плюс багато електрокарів використовують систему кондиціонування і трубопроводів для охолодження батареї та моторів. Що, звичайно ж, вимагає від власника уваги до системи та регулярного очищення та заправки фреоном.
ВАЖЛИВО: Антибактеріальна чистка не вважається обов'язковою і проводиться на розсуд власника. Ми радимо проводити її хоча б раз на рік, разом із заміною або заправкою охолоджувальної рідини для кондиціонера. А ось заміну салонного фільтра бажано проводити раз у 20 тисяч км або кожні два роки.
Система охолодження з системою кондиціонування
5. Ходова частина і гальмівна система
Шасі електромобілів немає відмінностей. І заміна витратних матеріалів у вигляді сайлентблоков, втулок і пильників передбачена по зносу.
А ось з гальмівною системою все куди зручніше. Термін експлуатації гальмівних колодок подовжується вдвічі, за рахунок гальмування двигуном під час рекуперації енергії.
ВАЖЛИВО: Заміну гальмівної рідини бажано здійснювати раз на п'ять років або на пробігу 40-60 тисяч кілометрів (залежно від виробника).
Конструкція ходової частини з аккумулятором
Не варто забувати та про сезонну зміну шин, які краще підбирати, виходячи з основних параметрів: опір коченню для економії енергії та тиша, оскільки вам не захочеться слухати регулярно гул, що видається колесами.

На автосервісі регулярно:
перевіряють цілісність електропроводки, шлангів та з'єднувальних елементів;
видаляють пил з поверхонь;
при необхідності змінюють двірники;
перевіряють рівень і якість охолоджувальної і гальмівної рідини;
здійснюють перевірку гальмівних колодок і супортів;
перевіряють освітлювальні прилади і змінюють лампи.
Наостанок слід зазначити, що обслуговування електромобілів пов'язано з високою напругою. І автосервіс зобов'язаний мати відповідну сертифікацію, обладнання та персонал, який пройшов спеціальне навчання. Це обов'язкові умови для тих, хто планує займатися ремонтом електричних транспортних засобів.

Олександра Єршова

Редактор медіа-контенту

Журналіст автомобільних видань з досвідом роботи більше 10 років, активний учасник європейського електромобільного руху. Вважає, що технології можуть працювати на користь екології.