Скільки часу потрібно, щоб зарядити електромобіль
Керівництво по розрахункам різних засобів заряджання електромобілів.
Зміст:
Немає точної та однозначної відповіді на це запитання, але це не означає, що ми не можемо зробити обґрунтоване припущення на основі розуміння різних видів зарядних пристроїв, потужності мережі, розміру акумулятора вашого електромобіля та того, як швидко він може завантажувати енергію.
Розберемось яка різниця між кВт і кВт*год?
Кіловат (кВт) – є потужністю зарядного пристрою. Чим більше потужність, тим швидше він може зарядити автомобіль (у більшості випадків).
Кіловат-година (кВт-год) – кількість енергії, яку може вмістити акумулятор автомобіля. Чим більша батарея, тим довший потенціал, а тому довше потрібно заряджати. І варто не забувати, що швидко батарея заряджається до 80%, а далі час розтягується.
Правильний підрахунок полягає в тому, щоб взяти ємність батареї (у кВт*год) і розділити її на потужність зарядного пристрою (у кВт): тому, якщо у вас є електромобіль з батареєю на 64 кВт*год і використовуєте зарядний пристрій на 7 кВт, знадобиться дев’ять годин для повного заряджання.
Заряджання від побутової мережі
Зазвичай побутова мережа має мінливу потужність від 1,32 кВт та силу струму до 16А максимум, що вимагає біля 24-30 годин на зарядку електромобіля, в залежності від ємності акумулятора. Зрозуміло, що це найбільш доступний засіб для домашнього заряджання електромобіля.
Кабель для зарядки від домашньої мережі зазвичай йде в комплекті до вашого автомобіля. Можна такий придбати окремо, і таким чином ще й прискорити заряджання електромобіля до стабільних 3,5-5 кВт на годину, якщо буде дозволяти мережа. Також він має усі запобіжні пристрої, які контролюють потужність та стабільність енергії, що подається на електромобіль та захищає від коливань напруги.
Наприклад, візьмемо електромобіль Volkswagen ID.3, який зараз коштує біля 38 тисяч доларів (дати посилання на магазин) і має батарею в 84,8 кВт*год. Тобто на заряджання акумулятора від 0 до 100% потрібно буде 64,2 години. Якщо мережа може видавати до 16А, біля 3,2 кВт, то зарядка триватиме 26,5 годин, а якщо пристрій буде подавати 5 кВт, то час скоротиться до 17 годин.
Така зарядка вигідна для власника та краща для самої батареї. Але вимагає терпіння та часу.
Заряджання від домашньої станції
Є декілька засобів, щоб прискорити зарядку в домашніх умовах:
- встановити настінну станцію;
- підключити трифазну розетку.
Заведення потужного кабелю прискорить заряджання електромобіля в два рази. Адже з трьома фазами потужність зросте до 11 кВт, що скоротить час на заряджання акумулятора до 4 годин. Можна придбати ще й додатковий кабель, який збільшить силу струму до 40А та взагалі зробить домашню зарядку простою, швидкою і зручною. Але це потребує узгодження з провайдером мережі та клопоту з підключенням та оформленням документів. Про це ви можете почитати в нашому окремому матеріалі.
Звісно встановлення домашньої станції буде ще більш кращим вибором, оскільки до зручності та швидкості додається ще й надійність та безпека. Така станція АС здатна видавати від 7 кВт до 22 кВт, та на підзаряджання батареї вистачить нічного тарифу та 4-6 годин. Це буде залежати від здатності електромобіля швидко приймати заряд. До того ж усі запобіжники та пристрої для контролю над напругою вже входять до самого пристрою.
Заряджання від генератора з ДВЗ
Зараз, в часи відключення електроенергії, генератор на бензині або дизелі вважається доступним засобом для заряджання електромобіля. Кожен з них має свої характеристики, але зазвичай він розрахований на підключення багатьох пристроїв в будинку.
Треба пам’ятати про те, що генератор не буде заряджати електромобіль на повну свою потужність, а тільки на 30-50% від неї. Тож це потрібно враховувати під час вашого розрахунку часу.
Для прикладу також візьмемо Volkswagen ID.3 з батареєю 84,4 кВт\год і бензиновий генератор на 7 кВт. Останній витрачає 2,45 л бензину за годину постійної роботи, але буде віддавати на електромобіль лише 4,5 кВт на годину. Тож для повної зарядки буде необхідно близько 18,5 годин роботи генератора.
Заряджання на станції комерційної станції AC
Заряджання електромобіля на вуличній станції змінного струму потребує певного часу, тож це зручно лише, якщо ви живете поряд з нею, або працюєте. Іноді за зайве підключення до станції без заряджання провайдер може брати гроші, майте це на увазі.
Така загальнодоступна станція має потужність в 11-22 кВт і здатна підживити електромобіль за 4-6 годин в залежності від ємності акумулятора.
Наш Volkswagen ID.3 зможе повністю зарядитись від такої станції за 6-7 годин. Все залежить від стану самого акумулятора, оскільки запобіжники слідкують за температурою та напругою в мережі, тож можуть трохи сповільнювати/прискорювати швидкість заряджання.
Така зарядка є вигідною по часу та потужності, але коштує більше, ніж від домашньої мережі. Сучасні електромобілі майже усі мають здатність сприймати таку швидкість зарядки. Але таке підключення буде вимагати і наявності кабелю відповідного типу, який має ваш електромобіль, про що ми вже розповідали в окремій статті. Тож можна придбати його окремо у дилера під час придбання електромобіля, або у виробників, таких як ECOFACTOR.
Заряджання на комерційній станції DC
Потужні станції постійного струму зараз встановлюються майже всюди, де є така можливість. Найчастіше їх можна знайти на паркінгах великих ТЦ, на станціях технічного обслуговування, вздовж автомагістралей або поряд з готелями чи ресторанами. Пристрої постійного струму мають потужність 50 кВт і більше, наприклад пристрої ECOFACTOR DC. Зарядка на 80% може тривати приблизно 40 хвилин, чого вистачить на паузу для кави, чи можна в цей час щось перекусити або просто відпочити. Не варто забувати і про те, що найшвидше електромобіль заряджається саме до 80%, а останні 20% буде розтягувати у часі, тож електромобілісти під час подорожей найчастіше користуються саме таким швидкісним методом.
Останні покоління надшвидкісних зарядних пристроїв наразі можуть мати вихідну потужність від 100 кВт до 350 кВт, тож електромобілі, які можуть отримувати електроенергію з такою швидкістю, можуть заряджатися до 80% трохи більше ніж за 20 хвилин.
Ми надали дані з сухої статистики та розрахунків, вони можуть змінюватись в залежності від багатьох факторів: характеристик самого електромобіля, характеристик мережі, погодних умов, особливостей експлуатації електромобіля, стану акумулятора та інших. Головне, що коли ви розумієте свій електромобіль, знайомі з його характеристиками, та маєте навички економічного водіння, ви завжди без проблем можете розраховувати дистанцію та час на заряджання, щоб не мати клопоту з зайвим очікуванням.
Єршова Олександра
Журналіст автомобільних видань з досвідом роботи більше 10 років, активний учасник європейського електромобільного руху. Вважає, що технології можуть працювати на користь екології.