ZAZ Electro: історія з новим змістом
R&D

ZAZ Electro: історія з новим змістом

Дата:29.11.2022

Технічні дані:

Кузов: ЗАЗ-966
Запас ходу: близько 500 км
Електродвигун: асинхронний
Акумулятор: 60 кВт/год
Розгін до 100 км/год: 8,5 секунд
Максимальна швидкість: 140 км/год

Зміст:

Ідея створення електрокара з’явилася раптово, після появи інформації про старт еко-марафону «Київ – Монте-Карло» в 2015 році.

ZAZ Electro: історія з новим змістом

Перші кроки

Захотіли виступити яскраво і незвично. Це повинен був бути зібраний нами електромобіль з ефектною зовнішністю і з достатнім запасом ходу.

«Ми вибрали саме ЗАЗ 966, оскільки він зроблений в Україні, володіє впізнаваністю і харизмою, яка нам і була потрібна. Ми підтримували ідею екомарафону про популяризацію електротранспорту. Хотілося показати, що електромобілі вже реальні, практичні і за ними майбутнє», – говорить засновник Сергій Вельчев.

ZAZ Electro: історія з новим змістом

І в 2015 році ZAZ Electro став першим реалізованим проектом команди ECOFACTOR. Ми хотіли, щоб він втілював місію: привертати увагу до технічної творчості і потенційних можливостей майстрів в Україні.

Створення електрокара

Всі деталі, включаючи двигун, батарею і всю електричну частину ми розробляли самостійно. Довго шукали сам автомобіль моделі ЗАЗ 966, щоб кузов був в гарному стані, та й салон теж. Знайшли в Полтаві і гнали його до Одеси майже через всю Україну.

ZAZ Electro: історія з новим змістом
Процес побудови майбутнього ZAZ Electro

Процес модернізації містив видалення всіх складових ДВС, шасі і навіть частково салону. Все робили в гаражі своїми руками. Окремо збирали електромотор за технологією «Слов’янка», автором якої є Дуюнов Д.А. Батарея створювалася тут же з дрібних літій-іонних акумуляторів і займала практично весь вільний простір в автомобілі, включаючи місце заднього дивана. Сумарно акумулятор отримав ємність в 60 кВт/год.

На задній осі ми розташували контролер і електромотор. Від рідної коробки передач довелося відмовитися і взяти більш підходящу нам по функціоналу від Renault 25. Перебрали і підвіску.

ZAZ Electro: історія з новим змістом

Весь процес зайняв у нас близько трьох тижнів. З огляду на те, що терміни вже підганяли, працювати довелось днями й ночами. В результаті ZAZ Electro зберіг від свого родоначальника тільки кузов, салон і елементи шасі.

Кінцевим штрихом стало встановлення замовлених раніше ковпаків в ретро стилі і прикраса машини наліпками у вигляді вишиванки.

ZAZ Electro: історія з новим змістом

Результат перевершив очікування

Тут немає підсилювача керма або клімат-контролю, як і комфортних крісел або склопідйомників. Проте торпедо, прилади, кермо – все рідне. Багажний простір і місце заднього дивана зайнято важливими складовими елементами, а підвіска має всі особливості національного виробника. Проте, ZAZ Electro здатний долати відстань близько 500 км на одному заряді і оснащений рекуперацією енергії при гальмуванні. Він може розганятися до 100 км/год за 8,5 секунд і підтримувати максимальну швидкість до 140 км/год.

ZAZ Electro: історія з новим змістом

Роз’єм для харчування акумулятора відповідає типу Type 2 (Mennekes) і здатний споживати до 20 кВт/год. На поповнення заряду від 0 до 100% електрокару необхідно від 3 до 12 годин залежно від потужності джерела живлення.

Випробування марафоном

Місяць підготовки, безсонні ночі і в день початку пробігу «Київ – Монте-Карло» ми виїхали з Одеси, прибувши за десять хвилин до старту. Тим самим, переконавшись в успішності наших технічних розрахунків і в здатності ZAZ Electro витримати далеку дорогу.

ZAZ Electro: історія з новим змістом

«На всіх етапах марафону ми постійно відповідали на питання. Машина виробляла “вау-ефект” на дорозі, як ми і розраховували. Нас фотографували і вітали. Під час пробігу заряджали електромобілі спеціальної мобільної зарядної станцією, яку організатори возили з собою. Але іноді доводилося шукати і інші зарядки. Шлях був непростий, особливо при їзді по гірських серпантинах Альп. В дорозі у нас хоч і виникали дрібні труднощі, але ми швидко все усували прямо на місці», – зазначає Сергій.

ZAZ Electro: історія з новим змістом

Наш електричний «Запорожець» проявив витривалість, подолавши понад 3000 км і проїхавши крізь 10 країн світу. Він довіз нас до кінцевого пункту призначення в Монте-Карло і зібрав незліченну кількість шанувальників своєю яскравою зовнішністю. У підсумку наша команда посіла друге місце в категорії перероблених транспортних засобів і п’яте в загальному заліку.

Ми отримали те, на що спочатку розраховували:

  • доїхали до Монако;
  • привертали увагу публіки на всіх рівнях від простих роззяв, до фахівців, захоплених електромобілями;
  • перевірили власні розрахунки;
  • переконалися в правильності обраного напрямку;
  • придбали багато знайомств;
  • продемонстрували можливості українських майстрів і готовність створювати нові і перспективні транспортні засоби.
ZAZ Electro: історія з новим змістом

«У багатьох Запорожець асоціюється з минулим. Можливо, не таким технологічним, як хотілося б. Ми ж взяли ці асоціації і показали, що в Україні можна створювати сучасні, інноваційні речі», – зазначає Сергій Вельчев.

Сьогодні ZAZ Electro виконує роль шоу-кара, презентуючи компанію на виставках і тематичних заходах. А команда ECOFACTOR створює нові і ще більш круті проекти.

ZAZ Electro: історія з новим змістом
Про автора

Єршова Олександра

Редактор медіа-контенту

Журналіст автомобільних видань з досвідом роботи більше 10 років, активний учасник європейського електромобільного руху. Вважає, що технології можуть працювати на користь екології.